Interactieve crossmediale ‘boekenclub’ samen met VPRO

Op reis met de lezer

De VPRO geeft op tv, radio en in hun Gids ruim aandacht aan literatuur. Ze bereiken echter vooral steeds hetzelfde publiek en vernieuwing blijft uit. MV ontwierp samen met de VPRO een platform voor lezers, op basis van de nieuwe frames ‘op reis met de lezer’ en ‘social reading’.

Literatuur vernieuwend beleven

Hoe kun je literatuur en poëzie presenteren met vernieuwende vertelvormen en innovatieve platforms? Hoe krijg je er een groter publiek warm voor? Voor deze vraag werd MV uitgenodigd deel te nemen aan een tweedaagse hackathon van VPRO MediaLab.

Myrthe vormde een team met een uitgever, een software engineer en een dichter, wat leidde tot de Krek app. Marjolein vond geestverwanten in conceptontwikkelaar Leonieke Verhoog en programmamaker Maya Sahir. Samen bedachten we het crossmedia-concept Boek je trip en wonnen daarmee de hackathon. Boek je trip is volop in ontwikkeling en zal naar verwachting tijdens de Boekenweek van 2019 gelanceerd worden.

Boek je Trip als leesclub 2.0! De jury is enthousiast. Het concept verruimt de individuele leeservaring naar een sociale activiteit en door zijn opzet ook nog eens heel schaalbaar. Lezen in de app wordt een soort ‘augmented reading’ ervaring.

JuryrapportVPRO MediaLab

Conceptvisualisatie Boek je trip plan

Wat hebben we gedaan?

Elk goed boek levert een unieke, veelbewogen reis op voor een lezer. Een reis die indruk maakt: je zou ‘m willen documenteren en je zou erover willen praten. Met Boek je trip kan dat.

Boek je trip is een interactieve leesclub. De deelnemers lezen één boek tegelijkertijd en ze documenteren hun emotionele ‘trip’ tijdens het lezen. Lezers delen hun ‘trip’ via het online platform, via sociale media, in lokale events in het hele land en via podcast en op televisie.

Onze belangrijkste bijdrage was het toetsen van de business case, oftewel de vraag zit de lezer hier wel op te wachten? We hebben een eerste gebruikerstest gedaan met zeven personen van verschillende leeftijden en met verschillend leesgedrag. Met hen testten we hoe ‘verrijkt’ lezen zou kunnen werken, aan de hand van een paper prototype.

De test gaf inzicht in de verschillende lezerstypes; van mensen die vooral zelf willen lezen en achteraf wel zouden willen praten over de thematiek tot lezers die graag gegidst worden door het boek, door experts en deskundigen. De lessen en conclusies nemen we mee naar nieuwe gebruikerstests.

Ik zou meedoen omdat ik dan mijn enthousiasme kwijt kan en dingen op een andere manier te zien krijg dan ik in mijn eigen hoofd heb.

Lotus18 jaar

Ik zou best een verzorgde trip willen, want je leest een boek in een maand in zo’n club, dan mag er van mij van alles mee gebeuren.

Peterfervent lezer

Wordt vervolgd…!

Het plan is enthousiast ontvangen door NPO vanwege het participatieve karakter. De doorontwikkeling is gefinancierd en komende maanden testen we een werkend prototype. Marjolein is gevraagd om het ontwerpproces in te richten. Zo starten we met een Future experience journey map (toekomstige klantreis) om holistisch aan het plan te kunnen gaan werken en voor alle betrokken partijen de eindgebruiker centraal te houden.

Marjolein kijkt als service designer niet vanuit het product of de maker, maar vanuit de gebruiker en de reis die we hem of haar willen aanbieden. Dat levert een complete 360 graden aanpak op, die nodig is om deze club tot een succes te maken.

Leonieke VerhoogConceptontwikkelaar VPRO

Kernteam

Idee Leonieke Verhoog
Maya Sahir
Marjolein Vermeulen

Periode

2017 – heden