Service gerichte communicatie voor Gemeente Krimpen

Inwoners zich gehoord laten voelen

Gemeenten nemen steeds meer taken over van de landelijke overheid en een actieve deelname van haar inwoners is voor hen noodzaak. Dit vraagt om een betrokken relatie. Hoe ontwerp je deze relatie? Gemeente Krimpen communiceert haar beleid en diensten helder, biedt een platform voor vragen en verhalen en biedt actief ondersteuning bij de zelforganisatie van haar inwoners. We begeleiden deze gemeente bij de visuele communicatie en ontwerpen servicegerichte producten en processen.

Situatie

In 2006 besluit het management van Gemeente Krimpen aan den IJssel om als organisatie servicegerichter te gaan werken. Deze beweging wordt ingezet en in 2009 ontstaat de wens voor een klantvriendelijke website. MV wordt gevraagd mee te denken over een passende interface. Een langdurige samenwerking is geboren.

Met jullie kritische vragen worden wij steeds aan het denken gezet en met elkaar hebben we zo mooie resultaten geboekt. De creativiteit van MV is groot en de expertise om iets vanuit een volledig concept neer te zetten heeft ons altijd heel erg geholpen.

Michiel GroeneveldCommunicatieadviseur, Gemeente Krimpen aan den IJssel

Herkenbare en flexibele identiteit

Eerst ontwierpen we samen een nieuwe identiteit voor de gemeente. We hielden daarbij het frame voor ogen van een gemeente die dienstbaar is naar haar inwoners. Professioneel maar ook informeel, open en toegankelijk. Zeer herkenbaar is de krachtige letter K die we gebruiken.

De identiteit is vertaald naar formats voor huisstijlmiddelen die de communicatie-afdeling zelf opmaakt en realiseert.

Website: adaptief en proper

De gemeentelijke website past zich niet alleen aan het device (desktop, tablet of mobile) waarop gebruikers de website raadplegen, maar ook aan het gedrag. Diensten die intensiever geraadpleegd zijn, verschijnen als toptaken op de homepage. Uitgangspunt voor de styling: fris en aangenaam. Speciaal in de huisstijl ontworpen iconen zorgen voor visuele ondersteuning.

Iconen ondersteunen toptaken

Platform Krimpense samenleving

In magazine De Klinker brengt de gemeente beleid dicht bij haar inwoners. Het is een platform waar de Krimpense samenleving en het gemeentebestuur (gemeenteraad en B&W) elkaar ontmoeten. Binnen de redactionele structuur worden verhalen van Krimpense verenigingen, stichtingen en inwoners afgewisseld met gemeentelijke projecten en beleid. Prikkelende en kritische tweets afgewisseld met historische verhalen.

Kracht van Krimpen

Het kabinet wil de kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg voor jong en oud garanderen door taken over te dragen naar de gemeenten. Om inwoners voor te bereiden op deze veranderingen organiseert de gemeente met haar partners bijeenkomsten, workshops en gesprekken. Voor de identiteit van Kracht van Krimpen spelen we met de K uit de gemeentelijke huisstijl om samenwerking, ondersteuning en richting uit te beelden. Ervaringen van inwoners en professionals staan centraal.

Het ‘Krimpen Festival’

Krimpen Festival, voor en door Krimpenaren, is een zomerfestival dat podium biedt aan alle activiteiten binnen de gemeente. Partijen uit zorg, retail, sport, cultuur, muziek en de gemeentelijke organisatie laten zien waar ze mee bezig zijn. In plaats van de hele regie over dit festival te nemen, faciliteert de gemeente enkel de vergunningsregeling en communicatie die nodig zijn en vullen deelnemende partijen zelf de programmering en insteek in. MV ontwierp een vrolijke, flexibele stijl die gemakkelijk door andere partijen kan worden (her)gebruikt en ingezet bij komende festivals.

Muziekschool Krimpen en ingenieursbureau Krimpenerwaard

De gemeente begeleidt organisatieveranderingen van diverse partijen zoals de Muziekschool Krimpen en ingenieursbureau Krimpenerwaard. Op basis van onze kennis over de inwoners en open werkwijze zijn wij door deze organisaties gevraagd om de nieuwe identiteit en communicatie te verzorgen. We werken tijdens co-creatieve sessies met medewerkers en interim directie aan de visuele uitgangspunten voor communicatie en uitstraling. Zo ontwerpen we gedragen identiteiten die passen bij de verandering in de organisatie.

Ik heb tijdens dit traject geleerd dat we niet gelijk een logo moeten ontwerpen, maar voor een duurzame identiteit eerst naar de kern gaan van wat een organisatie doet.

Mart ToetPresentatie nieuwe identiteit aan eigen organisatie en gemeentelijk bestuurders

Meer weten over hoe wij werken met gemeentes?

Onze samenwerking met de gemeente Krimpen aan den IJssel is een voorbeeld van duurzaam en continu werken aan een service gerichte organisatie waar inwoners zich gezien en betrokken voelen. Meer weten over deze op vertrouwen gebaseerde samenwerking en aanpak? Stuur ons een mailtje.

Kernteam

Communicatieadviseurs Gemeente Krimpen Michiel Groeneveld
Yvonne van Moort

Visuele communicatie MV

Periode

2009 – heden