Visual design voor Snack tamam

MBO-ers, thuiskoks en chefs ontwerpen vegetarische snack

Het Nederlandse assortiment snacks doet weinig voor vegetariërs. De Turkse keuken in Nederland hangt aan clichés als köfte en kebab. Ellie Uyttenbroek bracht culinaire professionals, thuiskoks en leerling-koks samen in een strijd om de lekkerste, Turks geïnspireerde snack. MV verzorgde de visuele identiteit van het project.

400 jaar Turkije en Nederland

In het kader van 400 jaar Turks-Nederlandse betrekkingen bedacht en ontwikkelde styliste Ellie Uyttenbroek in opdracht van Kosmopolis Rotterdam het project Snack Tamam. ‘Tamam’ is Turks voor oké. Het doel was om een nieuwe, Turks geïnspireerde, vegetarische snack te creëren. Onder leiding van topchefs uit Istanbul zijn culinaire experts, thuiskoks en leerling-koks tijdens masterclasses aan de slag gegaan. Ellie Uyttenbroek vroeg MV voor de visuele identiteit en verslaglegging van het project.

Beeldmerk en wedstrijd

Illustrator Yke Schotten tekende een ‘vrolijke granaatappel’ als beeldmerk. MV voegde daar een vette snackletter aan toe. Dit beeldmerk kwam terug op servetjes, vlaggetjes en op de outfits van de snack-stewardessen.

Tijdens een feestelijke finale in Theater Walhalla proefden en beoordeelden een professionele jury en het publiek de snacks. De ‘Duo Ballen’ van souschef Job Pattinasarany werd verkozen tot lekkerste snack. De ‘Caucasian Bomb’ van culinair antropoloog Linda Roodenburg won de publieksprijs. Fotograaf Matthijs Labadie fotografeerde alle snacks op wonderlijke wijze. Wij ontwierpen met deze beelden een receptenboekje voor alle ‘doe-het-zelvers’, dat werd uitgedeeld aan het publiek en verspreid als flyer door de stad. Een selectie van de snacks waren te bestellen bij Wijkkeuken op Zuid en werden uitgedeeld tijdens diverse festivals.

Voor de verslaglegging werd een bekend Turks culinair tijdschrift ‘ingenomen’. Wij gaven vorm aan de verhalen over de workshops, de Nederlandse snackcultuur en de recepten. Deze tweetalige publicatie werd naar alle abonnees gestuurd: zo laten de veggie snacks zowel in Nederland als Turkije hun sporen na.

Receptenboekje als flyer

Meer weten over onze visuele producties?

Ellie Uyttenbroek heeft een scherp oog voor wat mensen zowel verbindt als eigen maakt. Ze weet dit met haar tomeloze energie heel uitgesproken uit te lichten. Het was een feestje om met haar samen te werken aan dit project. Het toont wederom de creatieve kracht die vrijkomt wanneer mensen samen ontwerpen en hoe culturen elkaar verrijken. Meer weten over onze visuele uitingen? Neem eens contact op!

 

Kernteam

Idee en styling Ellie Uyttenbroek

opdrachtgever Kosmopolis Rotterdam

Visual design MV

Periode

2012