Wat wij doen

De expertise van MV is het vormgeven en begeleiden van ontwerp- en leertrajecten voor complexe vraagstukken. MV design ontwerpt, adviseert, doceert en maakt.

Wij ontwerpen met onze opdrachtgevers nieuwe vormen van interactie; nieuwe manieren om de samenleving van dienst te zijn. Zeer krachtig hierbij is de mate waarin we de interne en externe betrokken partijen deel maken van het ontwerpproces. Daardoor voelen mensen eigenaarschap bij wat we samen tot stand brengen.

Ons werk heeft naast de concrete processen die wij ontwerpen ook een verfrissend, strategisch effect: lang bestaande aannames, patronen en perspectieven confronteren wij constructief met veelzeggende praktijkervaringen. De opgave komt centraal te staan.

Wat we doen loopt doorgaans volgens de fasen:

Ontwerpaanpak

We stellen onszelf voor; we leren de uitdaging, onze opdrachtgever en de omgeving kennen. We verkennen wat het vraagstuk ingewikkeld maakt. Vervolgens stellen we een ontwerp of leertraject voor. We bepalen samen hoe we de verandering kunnen orkestreren.

KennismakingIntake, sparring, frisse blik

Vooraf bespreken we de situatie, de opdracht en het mogelijke resultaat. Wij vertellen over de mogelijkheden die social design te bieden heeft. Vaak gaat deze ontmoeting vooraf aan een offerte voor het vervolg.

VoorstelModulair traject, offerte

Op basis van de kennismaking schrijven wij een voorstel om de verschillende partijen vruchtbaar met elkaar in een ontwerpproces te brengen. De nadruk kan komen te liggen op leren. De organisatie en stakeholders zijn dan intensief onderdeel van het proces en investeren in organisatieontwikkeling.

Orkestreren van veranderingActiviteiten die elkaar versterken

Complexe vraagstukken kunnen niet in één project of stap worden ‘opgelost’. We kijken met de opdrachtgever hoe het ontwerpproces zich verhoudt tot andere activiteiten binnen de opgave. We zoeken naar een ritme van onderzoeken, ontwikkelen, implementeren, reflecteren en doorontwikkelen. Stap voor stap werken aan verandering.

Perspectief

We onderzoeken het vraagstuk om nieuw perspectief te maken. We halen verhalen en ervaringen op van betrokken stakeholders en brengen verschillende perspectieven samen. Vervolgens bevragen we de dominante manier waarop er naar een uitdaging gekeken wordt. We ontwerpen een nieuwe kijk.

Empathisch onderzoekVeld en waarden verkennen

We leren eerst de context en het werkveld kennen. We graven ons in de leefwerelden in met methoden die deelnemers helpen hun belevingswereld en die van anderen visueel in kaart te brengen. We richten ons op de drijfveren en waarden van stakeholders. We interpreteren de verhalen en ervaringen en destilleren daaruit waar precies de schoen wringt.

ReframenHet vraagstuk kantelen

Met reframen maken we de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar vernieuwende ontwerprichtingen. We hebben dan met empathisch onderzoek het probleem gedefinieerd; nu kijken we hoe voor deze uitdagingen nieuwe perspectieven ontstaan door ze vanuit andere metaforen en definities (frames) te bekijken. Door de uitdaging te herformuleren, komt er meer ruimte voor vernieuwende oplossingen.

Verbeelden toekomst

Vanuit de nieuwe kijk gaan we kansrijke oplossingsrichtingen in het klein uitproberen in de praktijk. Mensen komen pas in beweging als ze een beeld hebben bij waar ze het voor doen. We ontdekken welk nieuw denken en ideeën bijdragen aan verandering. We zorgen ervoor dat het creatief denkvermogen maximaal opvlamt.

ConceptontwikkelingCo-creatief ideeën genereren

In spannende co-creatieve sessies leren de deelnemende partners hoe je eenvoudig concepten kunt visualiseren, zodat deze voor alle betrokkenen tastbaar worden. Eerst oogsten we het volledige scala aan mogelijke ideeën; daarna wegen we elke mogelijkheid in de rijke verzameling - om de kansrijkste concepten over te houden.

Prototypen / interventiesIdeeën uitproberen

We maken een prototype om nieuw denken en doen te kunnen testen in een kleinschalige praktijk-setting. Met deze interventies en experimenten ontdekken, evalueren en communiceren we welke toekomst mogelijk is. We starten met eenvoudige prototypes en laten deze door zowel externe- als interne stakeholders testen om ze aan te scherpen.

Toekomstscenario'sImpact verbeelden

Om de geesten in de organisatie en erbuiten warm te krijgen voor een oplossingsrichting, is een aanstekelijke verbeelding cruciaal. Daarom ontwikkelen we een ‘scenario’, waarin invoelbaar wordt wat het nieuwe perspectief betekent voor de toekomst.

Beweging

Wanneer enthousiasme ontstaat over verandering en nieuw samenspel tussen stakeholders is het vergroten van de beweging een belangrijke stap. We maken een podium om inzichten en uitkomsten met een diverse groep te verdiepen en te verrijken. Het biedt partijen de mogelijkheid om in te stappen.

Podium makenOnaf en aanstekelijk

We creëren exposities, bijeenkomsten en workshops om met een brede groep stakeholders de gekozen oplossingsrichtingen te delen. Het is een creatieve manier om collega’s en bewoners te betrekken, maar inspireert ook andere organisatieonderdelen en partners om uitkomsten verder te brengen.

Iteratief prototypenSystemen, producten en diensten vormgeven

Bij vervolgstappen zoals het uitwerken van concrete oplossingsrichtingen en het vormgeven van producten, diensten en systemen kan prototyping een beslissende rol spelen. Door op kleine schaal (iteratief) te testen met interne- en externe stakeholders, ontdekken we snel wat werkt en wat niet.

Impact monitorInvloed en blijvend effect

Tijdens integratie van nieuwe oplossingen komen de goede bedoelingen en optimistische afspraken onder druk te staan van budgetten, tijd en prioriteit. Wij kunnen ondersteunen bij het monitoren van impact bij vervorgstappen.

De behoeften in elke fase zijn uniek. We kiezen daarom steeds opnieuw uit diverse modules. Die jagen elk op hun eigen manier de creativiteit aan en leveren onthullende verhalen en verhelderende resultaten op, of veelbelovende concepten.

De modules hierboven vormen dan ook nadrukkelijk géén pakket: de keuze hangt af van de situationele behoefte.