Interactieve campagne met serious game voor Upact en Hivos
Studenten besparen creatief energie
Verwarming lager en trui aan, onder de douche springen met medestudenten en eten bij kaarslicht om daarmee een positief effect te hebben op de wereld. Tijdens de landelijke competitie Het Duurzaamste Studentenhuis maakten studenten met hun energiezuinige en milieubewuste acties kans op prijzen tot 1000 euro.
Duurzaam en vreedzaam
Om studenten uit te dagen energiezuiniger te gaan leven bedacht Stichting Upact in samenwerking met HIVOS de competitie Het Duurzaamste Studentenhuis. Wij kregen met de ontwikkelaars van Bitman de vraag om een online omgeving te ontwerpen zodat studentenhuizen uit heel Nederland de uitdaging konden aangaan.
Wij zochten designers die voor onze doelgroep een wervende en in het oog springende website konden ontwerpen. MV had ervaring met interactieve websites rond hetzelfde thema en konden zo meedenken over zowel de stijl als de acties die studenten ging uitvoeren.
Wat hebben we gedaan?
We bleven zoveel mogelijk weg van alle beeld clichés rondom duurzaamheid. In plaats daarvan deden we visueel onderzoek naar de leefstijl in studentenhuizen. Een volgestapeld aanrecht; een vol-gehangen toilethok; dit alles zorgt voor de sfeer van gezamenlijk leven.
Studentenhuizen kunnen kiezen uit verschillende energiebesparende acties. Het huis dat de acties op de meest originele manier uitvoert en zodoende de meeste punten vergaart, wint de wedstrijd. De website vormt een platform dat inspeelt op het mediagebruik van jongeren, een plek waar informeren en participeren samenkomen.
De site is ‘ingericht’ als een studentenhuis. MV bedacht samen met Upact de acties; gezamenlijk handelen en originaliteit waren de uitgangspunten. De competitie stond centraal op de website maar werden ondersteund door persoonlijke bespaartips van studenten uit conflictgebieden. In alle campagne beelden en promotiemateriaal speelt onze opdrachtgever Jan Willem zelf het hoofdpersonage.
Hoe gaan ze verder?
Tijdens de competitie is enthousiast gestreden door zowel studentenhuizen als verenigingen. ‘Bewijsvoering’ van studentenacties verspreiden zich snel via social media en worden opgepikt door lokale media. In die combinatie kwam de boodschap van verduurzaming in studentenhuizen onder de aandacht bij een grotere groep dan verwacht.
Wegens het succes financiert Hivos samen met partners als ASN bank een tweede competitie. We vereenvoudigen de site op basis van de opgedane inzichten uit de eerste competitie. Een media-team van journalistiek studenten gaat actief de deelnemers volgen en verslag uitbrengen. Zij zorgen er met de deelnemers voor dat concrete opties in beeld komen om de eigen omgeving op een laagdrempelige en goedkope manier te verduurzamen.
Kernteam
Upact Jan Willem van Rooij
Wouter Tom
Nicky van der Voort
Service en visual design MV
Technisch ontwikkelaar Bitman
Periode
2012 en 2014