Serious game voor Stichting Upact

Online aandelenhandel voor scholieren

Kies je voor zoveel mogelijk winst? Of kies je voor een wereld met toekomstperspectief? De UEXCHANGE aandelenmarkt laat middelbare scholieren twee weken lang beurshandelaar zijn. Scholieren kopen en verkopen zelf aandelen, en reageren op actuele scenario’s.

Situatie

Met een opgeheven vingertje te horen krijgen hoe de wereld in elkaar steekt, is niet zo interessant. Zelf dingen ontdekken is veel leuker. Door de serious games van Stichting Upact leren jongeren over zaken die normaal een ver-van-hun-bed-show zijn. Door verschillende games komen jongeren meer te weten over onderwerpen als conflicten, duurzaamheid en economische drijfveren.

Upact benaderde MV voor het ontwerp van de game UExchange, een online aandelenspel. We hadden eerder samengewerkt aan de serious game Het duurzaamste studentenhuis en Upact was enthousiast over onze verdieping in de doelgroep.

Wat is UExchange?

UExchange is een online aandelenmarkt waarbij leerlingen van verschillende scholen twee weken lang zelf op de beurs handelen. Online, net als op de echte aandelenmarkt. Door zelf op de digitale beursvloer te staan ervaar je welke mechanismen een rol spelen en welke principes belangrijk zijn.

Actuele ontwikkelingen

Om duidelijk te maken op welke wijze actuele ontwikkelingen effect hebben op een aandelenmarkt, is er een storytelling tool achter de aandelenmarkt geplaatst. Deze is geïnspireerd op echte gebeurtenissen en laat dilemma’s (wapenhandel, afvalverwerking, tsunami) zien die bij het handelen op de wereldmarkt komen kijken.

Van een aantal werkelijk bestaande online aandelenmarkten namen we de kenmerkende elementen en vertaalden die – met een knipoog – naar de game-omgeving. Zo stromen de stijgers en dalers door het beeld, konden deelnemers de actuele koersen volgen en konden ze actuele nieuwsberichten volgen via schermen. Grafisch legden we de nadruk op de uitersten: van Die Hard Handelaar en Meest Kritische Consument. Gordon Gekko (van de film Wall Street) vs de Vriendelijke Onderzoeker. Concepten zijn getoetst met leerlingen en daarna in productie genomen.

500 scholieren gingen twee weken lang met elkaar de strijd aan via de game. Tijdens het spelen maakten ze kennis met de ingewikkelde dilemma’s tussen winstbejag en normbesef.

Meer weten over onze serious games?

‘Serious gaming‘ is een geweldige manier om mensen buiten hun gebaande paden te doen stappen. Wil je weten hoe we dat voor jouw omgeving zouden kunnen waarmaken? Neem contact op!

Kernteam

Upact Wouter Tom

Visual design en User experience design MV

Technische realisatie Bitman

Periode

2013