Interactieve crossmediale ‘boekenclub’ samen met VPRO

Op reis met de lezer

De VPRO geeft op tv, radio en in hun Gids ruim aandacht aan literatuur. Ze bereiken echter vooral steeds hetzelfde publiek en vernieuwing blijft uit. MV ontwierp samen met de VPRO een platform voor lezers, op basis van de nieuwe frames ‘op reis met de lezer’ en ‘social reading’. Sinds 2021 is de boekenclub onderdeel van het tv-programma Brommer op Zee.

Literatuur vernieuwend beleven

Hoe kun je literatuur en poëzie presenteren met vernieuwende vertelvormen en innovatieve platforms? Hoe krijg je er een groter publiek warm voor? Voor deze vraag werd MV uitgenodigd deel te nemen aan een tweedaagse hackathon van VPRO MediaLab.

Myrthe vormde een team met een uitgever, een software engineer en een dichter, wat leidde tot de Krek app. Marjolein vond geestverwanten in conceptontwikkelaar Leonieke Verhoog en programmamaker Maya Sahir. Samen bedachten we het crossmedia-concept Boek je trip en wonnen daarmee de hackathon.

Boek je Trip als leesclub 2.0! De jury is enthousiast. Het concept verruimt de individuele leeservaring naar een sociale activiteit en door zijn opzet ook nog eens heel schaalbaar. Lezen in de app wordt een soort ‘augmented reading’ ervaring.

JuryrapportVPRO MediaLab

Conceptvisualisatie Boek je trip plan

Wat hebben we gedaan?

Elk goed boek levert een unieke, veelbewogen reis op voor een lezer. Een reis die indruk maakt: je zou ‘m willen documenteren en je zou erover willen praten. Met Boek je trip kan dat. Boek je trip is een interactieve leesclub. De deelnemers lezen één boek tegelijkertijd en ze documenteren hun emotionele ‘trip’ tijdens het lezen. Lezers delen hun ‘trip’ via het online platform, via sociale media, in lokale events in het hele land en via podcast en op televisie.

Onze belangrijkste bijdrage was het toetsen van de business case, oftewel de vraag zit de lezer hier wel op te wachten? We hebben een eerste gebruikerstest gedaan met zeven personen van verschillende leeftijden en met verschillend leesgedrag. Met hen testten we hoe ‘verrijkt’ lezen zou kunnen werken, aan de hand van een paper prototype. De test gaf inzicht in de verschillende lezerstypes; van mensen die vooral zelf willen lezen en achteraf wel zouden willen praten over de thematiek tot lezers die graag gegidst worden door het boek, door experts en deskundigen. De lessen en conclusies namen we mee naar nieuwe gebruikerstests.

Ik zou meedoen omdat ik dan mijn enthousiasme kwijt kan en dingen op een andere manier te zien krijg dan ik in mijn eigen hoofd heb.

Lotus18 jaar

Ik zou best een verzorgde trip willen, want je leest een boek in een maand in zo’n club, dan mag er van mij van alles mee gebeuren.

Peterfervent lezer

Van sprint tot onverwacht einde

Het plan werd enthousiast ontvangen door NPO vanwege het participatieve karakter. De doorontwikkeling werd gefinancierd en uitgewerkt naar een productie. Marjolein richtte het ontwerpproces in om tot een werkend prototype te komen. Vanuit een Future experience journey map (toekomstige klantreis) werkten het team holistisch aan het productieplan. De map hielp om voor alle betrokken partijen de eindgebruiker centraal te houden. Je vervalt namelijk snel in gangbare patronen en het denken in beperkingen. Tijdens een 5-daagse designsprint onder de bezielde begeleiding van Maarten Jurriaanse werd in een interdisciplinair team met programmeurs van techniek en redactie de propositie uitgewerkt naar een digitaal prototype. Uiteraard direct getest met potentiële lezers. Boek je trip transformeerde in deze week naar de VPRO leesclub. De voorbereidingen werden getroffen voor een wekelijks tv-programma rond de club. Terwijl het programmateam klaar stond in de startblokken werd helaas besloten dat er geen financiering vanuit NPO kon komen voor de volledige realisatie. De harde realiteit van omroepland. Gelukkig stierf het idee geen stille dood.

Marjolein kijkt als service designer niet vanuit het product of de maker, maar vanuit de gebruiker en de reis die we hem of haar willen aanbieden. Dat levert een complete 360 graden aanpak op, die nodig is om deze club tot een succes te maken.

Leonieke VerhoogConceptontwikkelaar VPRO

Nieuw leven – boekenprogramma Brommer op Zee

De boekenclubapp die het kloppend hart van de leesclub zou vormen is sinds 2021 een levendig onderdeel van Brommer op Zee. Het mooie boekenprogramma gepresenteerd door Wilfried de Jong en Ruth Joos. Iedere zondagavond op NPO 2. ‘Kijkers kunnen deelnemen aan de boekenclub en het boek dat centraal staat een maand lang gratis lezen in de app. De schrijver van het boek is de host van de boekenclub en laat notities en opdrachten achter, waar lezers op kunnen reageren. De leesmaand wordt afgesloten met een meet-up, waarin de schrijvers in gesprek gaan met lezers. “Vlak voor de zomer lazen we Kom hier dat ik u kus van Griet Op de Beeck. Er kwamen bijzondere, persoonlijke verhalen van lezers naar boven. Een hele intieme sfeer” vertelt redacteur Sophia Blijden in VPRO gids.’ Wil je meelezen met de boekenclub? Download de Brommer op zee-app in de appstore en playstore.

Innovatie is geen doel op zich

Het initiatief voor ‘verrijkt’ en ‘sociaal lezen’ heeft nu een meer bescheiden maar ook betekenisvolle vorm gekregen. En wie weet welke mogelijkheden de app en club nog gaan bieden in de toekomst. Innovatie is geen doel op zich. Ideeën krijgen betekenis in de praktijk, in de verbinding met allerlei mensen en factoren. Het eigenaarschap vergroten om ideeën verder te brengen is daarin de sleutel. De afgelopen jaren doen we hier veel ervaring in op tijdens
het creëren van innovatieve voorstellen waarin gebruikers centraal staan. We sparren daar graag over.

Kernteam

Idee Leonieke Verhoog
Maya Sahir
Marjolein Vermeulen

Team VPRO innovatie en media Leonieke Verhoog
Gerben van Heijningen
Timo Klok
Frank Bosma
Robin Verdegaal
Jelle Spanjaard
Merel Raven

Hoofd Digitaal Geert-Jan Bogaerts

Eindredacteur Lotje IJzermans

Periode

2017 – 2018