Interactieve campagnegame voor televisieserie Hoe overleef ik…?
TV-kijkers verbeelden hun puberteit
Wat als tv-kijkers hun eigen verhalen verbeelden? Wat als deze onderdeel worden van een televisieserie? Zo werd Hoe overleef ik…? een overlevingsverhaal van de puberteit en een coproductie van seriemakers en fans. Kijkers leren zichzelf en de ander beter kennen.
Pubers bij televisie en social media betrekken
Pubers ontdekken zichzelf via social media. Maar deze platforms bieden weinig ruimte voor kwetsbare zelfexpressie en identiteitsvorming: sociale codes maken de dienst uit, het stramien is beperkt, de afstand speelt een rol en de idealisering zorgt voor zelfcensuur.
MV werd uitgenodigd deel te nemen aan de masterclass ‘Wireless stories’ van het Sandberg@Mediafonds; een creatieve broedplaats, waar makers uit verschillende disciplines de ruimte krijgen om te experimenteren – essentieel voor vernieuwing in het medialandschap. Wij werden gekoppeld aan regisseur Ties Schenk en dit bleek een match made in heaven. Geïnspireerd door Ties’ eigenzinnige ideeën voor kindertelevisie en onze ervaring met creatieve digitale interactie, ontwikkelden we samen een radicaal en vernieuwend concept voor de televisieserie Hoe overleef ik…?
Van jeugdserie naar het werkelijke puberleven
Deze jeugdserie, gebaseerd op de populaire boekenreeks van Francine Oomen, belicht aan de hand van de avonturen van Rosa op humoristische en educatieve wijze typische puberproblemen. Wij vatten het plan op om de kijkers van de serie uit te dagen om thema’s uit hun eigen leven te ontdekken én te verbeelden. Deze bijdragen vormen een extra aflevering bij de televisieserie, een aflevering over de beleving van de kijkers zelf. De kijker wordt zo werkelijk onderdeel – en maker – van de aflevering.
Waar zijn meisjes actief?
We bestudeerden eerst hoe meisjes tussen 10-14 jaar actief zijn op community sites. We zien dat ze zichzelf aan het ontdekken zijn via foto’s en comments. Het is een laagdrempelige toegang tot nieuwe vrienden. Maar we zien ook weinig ruimte om onzeker te zijn. We missen de verbeelding bij deze zelfrepresentaties, en de humor om ook minder leuke momenten en gedachten in beeld te brengen en te delen.
Wij vonden het een uitdaging hen te prikkelen om met humor en fantasie naar zichzelf te laten kijken, en een online omgeving te creëren waar ze zich veilig zouden voelen om hun gedachten en ideeën op creatieve wijze te delen met leeftijdgenoten. We stelden de kijkers de vraag: Hoe overleef jij…?
Speels en vrolijk
In samenwerking met de fans van de serie ontwikkelden wij een speelse vrolijke identiteitsomgeving. Het proces liep synchroon met de 12 afleveringen van de jeugdserie Hoe overleef ik…?. Kijkers kregen er de kans om, aan de hand van uitgevoerde opdrachten, te ontdekken wie ze zelf zijn en hoe hun eigen verhalen en ervaringen zich verhouden tot die van hun heldin Rosa en de andere kijkers. De opdrachten zijn thematisch aan de afleveringen verbonden en geven zo een verdieping aan de kijkervaring.
Actie 1 – Profielfoto: knip en plak een planbutton en start je eigen verhaal.
Actie 5 – De tongzoen: Kies 2 objecten die lijken op een tong. Bedenk welke tongzoen jullie na willen doen, film de zoen en geef commentaar.
Actie 25 – Je ideale lichaam: Vergroot een lichaamsdeel dat je graag anders ziet, ga je wens uitbeelden en overdrijven en fotografeer jezelf met deze wijziging.
Uitgedaagd
Op de website werden zij uitgedaagd te filmen, schrijven of fotograferen en deze ‘acties’ toe te voegen via hun eigen profielpagina. Ook konden ze elkaars acties bekijken en van survival tips voorzien. Door de kijkers op deze wijze medeverantwoordelijk te maken voor de inhoud, ontstond er een bijzondere en dynamische online-gemeenschap. De leukste bijdragen kwamen als teasers op TV en social media. Actieve deelnemers maakten kans op verdiepende workshops.
Uitgebreid getest voor realisatie
De realisatie van Hoe overleef jij…? werd mogelijk gemaakt door een productie subsidie van het Mediafonds. De AVRO trad op als partner en verzorgde de organisatie en de eindredactie. Om te ontdekken of ons plan aan zou sluiten bij de doelgroep hebben we na diverse mockups een eenvoudig werkend prototype van de omgeving laten bouwen. De acties zijn eerst door acteurs uit de serie uitgevoerd en getest door een kleine groep. Zo ontdekten we welke acties aansprekend waren en of de instructie voldoende ruimte gaf aan de eigen creativiteit.
Met dank aan Flirt Company en Madelinde Hageman voor workshops
Hoe nu verder?
Na 12 weken zijn er meer dan 1.200 acties uitgevoerd. Ruim 10.000 pubers bezochten de website op wekelijkse basis en daarnaast volgen 14.000 meisjes en jongens de social media-pagina van de serie.
De creatieve bijdragen vormde de basis voor wekelijkse teasers op TV met als klap op de vuurpijl: een dertiende aflevering over de kijkers; hun filmpjes, foto’s, tips, ervaringen en interviews.
Meer weten over onze crossmedia-producties?
Dit project realiseerden we ruim 9 jaar geleden en we kijken er met trots op terug. Het was pionieren op het gebied van publieksparticipatie voor een tv-programma van de Nederlandse publieke omroep. De ontwikkeling, de planvorming en de realisatie voelden als een groot avontuur en experiment. We hebben veel geleerd en zetten deze kennis graag in bij nieuwe mediaproducties.
Benieuwd naar onze ervaringen?
Kernteam
Idee, regisseur Ties Schenk
Idee, art direction en webredactie MV
Project coordinator en eindredactie Jolanda Dekker
Technisch ontwikkelaar Brothers in art
Periode
2011 – 2012