Service design onderwijs voor WdKA

Creatieve studenten opleiden in de complexe praktijk

Het kunstonderwijs in de vakstudies sluit onvoldoende aan op de praktijk, vond de Willem de Kooning Academie. Wij geven nu enkele jaren les aan de Commercial practice binnen de minor Service Design. Studenten leren hier de vaardigheden van de actuele complexe praktijk en ontdekken welke waarden ze als maker toevoegen.

In 2007 begonnen wij als docenten Conceptontwikkeling en Design aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool Rotterdam. Sinds 2013 doceren we Service design aan de Willem de Kooning Academie en vormen we het kernteam voor deze specialisatie.

Buiten de lijntjes kleuren

Service design binnen kunstonderwijs is een interessante combinatie. Een dienstgerichte aanpak lijkt te bijten met het autonome karakter van de kunst. Wat MV betreft is deze combinatie juist heel vruchtbaar. Experiment en innovatie vragen om zelfbewuste makers die buiten de lijntjes durven te kleuren. Wij leren studenten dan ook de skills en attitude die nodig zijn om – samen met opdrachtgevers en gebruikers – waarde te creëren.

Diverse modules

MV ontwikkelt modules Shadowing, Design research, Co-creation, Prototypen en Reframen voor studenten van alle ontwerpdisciplines. Op dit moment leiden wij een design research-project in samenwerking met Venture Café, onderdeel van innovatiehub CIC in het Groothandelsgebouw, Rotterdam.

Customer journey Venture Café

Venture Café organiseert het grootste netwerkevent over innovatie in Rotterdam. Het draait hier juist niet om de harde sales maar om toevallige ontmoetingen. Studenten onderzoeken de behoeften van zowel vaste als nieuwe bezoekers om vervolgens prototypen te maken die de ontmoetingen tussen bezoekers kwalitatiever maken. Zo bedachten ze de ‘Venture Table’, waaraan bezoekers op speelse wijze ‘conversatie starters’ krijgen aangereikt om over het thema of onderwerp van het event te discussiëren. En ‘de Spinner’, een tool waarmee een ontmoeting naar een samenwerkingsniveau kan worden gebracht.

Van onzeker naar overtuigend

Door studenten in de context samen te laten werken met opdrachtgevers, leren ze niet alleen skills en methodiek maar ook wat creativiteit betekent voor alle betrokken partijen. We zien studenten vaak in een paar weken tijd van onzekere pogingen bewegen naar overtuigende ontwerpen en presentaties. Door over meerdere jaren samen te werken met Venture Café ontstaat een veilige leeromgeving die leidt tot geïmplementeerde inzichten.

Ik wist niet dat je als ontwerper en zelfs als student echt naast een opdrachtgever kunt werken.

Gavin Reijndersstudent WdKA

We zijn onder de indruk van wat de WdKA studenten zichtbaar maken en welke kansen we via hen ontdekken. Ze kijken met een frisse blik naar onze operatie en dragen out-of-the-box ideeën aan om ons concept verder te verbeteren. We hebben die ideeën ook al concreet kunnen toepassen.

Laura van BekkumProgramma manager Venture Café

Meer weten over ons werk als docenten?

Ruim 10 jaar zitten wij in het creatieve onderwijs. Benieuwd naar de reikwijdte van de projecten die wij met studenten ondernemen? We vertellen er graag over.

Kernteam

Service design begeleiding MV

Venture Café Laura van Bekkum
Andreas Stillman

Periode

2012